دکتر یبژن عبدالهی؛ علی اکبر سادین
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، ، صفحه 51-74
چکیده
این مقاله به بررسی رابطه بین کارکردهای رهبری آموزشی مدیران مدارس با تدریسمؤثر معلمان میپردازد و با توجه به اینکه به توصیف وضع موجود میپردازد، در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل معلمان و مدیران مدارس ابتدایی نواحی چهارگانۀ کرج که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی رابطه بین کارکردهای رهبری آموزشی مدیران مدارس با تدریسمؤثر معلمان میپردازد و با توجه به اینکه به توصیف وضع موجود میپردازد، در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل معلمان و مدیران مدارس ابتدایی نواحی چهارگانۀ کرج که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش اطلاعات پرسشنامۀ محققساخته کارکردهای رهبری آموزشی و پرسشنامۀابعاد تدریس مؤثر بودند که برای تعیین روایی صوری آنها از نظرات متخصصان و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای ضریب پایایی و محاسبۀ همسانی درونی گویهها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که کارکردهای رهبری آموزشی مدیران عبارتاند از: کمک مستقیم به معلمان، رشد حرفهای معلمان، رشد حرفهای معلمان به صورت گروهی، برنامهریزی درسی و اقدامپژوهی و مؤلفههای تدریسمؤثر معلمان عبارتاند از: تسلط بر محتوی، برنامهریزی درسی(طرح درس)، استفاده از روشهای متنوع تدریس، ارزشیابی، مدیریت کلاس، درک تفاوتهای فردی، رشد حرفهای معلم و ارتباط با اولیاء. همچنین بین کارکردهای رهبری مدیران با تدریس مؤثر معلمان رابطه معناداری وجود دارد و در نهایت، به منظور پیشبینی تدریس مؤثر معلمان از طریق کارکردهای رهبری آموزشی از رگرسیون خطی با روش همزمان استفاده شد. نتایج بیانگر تبیین 28 درصد از واریانس تدریس مؤثر معلمان از طریق کارکردهای رهبری آموزشی بوده است.